zondag 19 februari 2012

Op schoolreis van Hilversum naar Brussel

Eerst lijkt het nog zover weg, daarna is het toch echt al 13 februari. We gaan in twee dagen kennismaken met hopelijk vernieuwde zaken op ICT gebied. Waar kun je dat beter doen dan bij Beeld en Geluid en bij SIC/Microsoft in Brussel? Los van alle gezelligheid, pintjes drinken, leren 31tigen en veel plezier beleefd te hebben toch ook nog wat opgestoken. Van het een wat meer dan het ander, maar dat mag ook...
Te starten in Hilversum. Hoewel al twee keer in de Xperience geweest blijft het gebouw mooi om te zien, zowel van binnen als van buiten! Via een lift binnenkomen in het kantoor domein van Beeld en Geluid. Beheer en behoud voorop gesteld. Gesproken over gebruik en verzamelen van filmpjes en ander beeldmateriaal en lessen rondom beeld en geluid. Wat me het meest verbaasde was misschien wel in de eerste presentatie dat we nog maar zo relatief kort film materiaal bewaren. Hoe onbelangrijk beeldmateriaal vroeger werd gevonden, hoe anders is dat nu als je bekijkt hoe vaak we zeggen dat je je lessen met beelden moet ondersteunen? Hoe fijn is het dan om te weten dat er een bedrijf is die zo ongeveer over alle beelden kan beschikken die ooit zijn gemaakt. Teleblik kende ik al, het is zelfs ooit "geopend" bij ons op de Bras. De kinderen gebruiken het als informatiebron voor werkstukken en presentaties. Iets waar we op school trots op mogen zijn, er wordt goed gebruik van gemaakt. Wij als collega's gebruiken het ook wel, maar dan om onze lessen te ondersteunen.
De tweede presentatie was wat minder interessant voor mij als echte PO-er. Het is mooi dat ze bij Les 2.0 gebruik kunnen maken van zo'n breed scala aan beelmateriaal, maar volgens mij moet je als docent daar eerst nog een voorselectie in maken want sommige kinderen kunnen dat nog niet goed zelf. Dan heb je toch weer te maken met een bepaalde criteria en hoe bepaal je dat dan weer wat wel en niet kan? Los daarvan vond ik de presentatie zelf ook niet zo geweldig, de lieve mevrouw probeerde het wel goed te doen, maar ze deed vooral haar ding en liet vooral zien wat ik zelf heel graag had willen uitproberen. Als u hier klikt komt u hier.. ja he he..dat snap ik ook... ik ben een beetje blijven hangen in mijn "twee jarige fase", zelluf doen. Twee componenten (VO en zelf willen doen) die er voor zorgden dat ik inhoudelijk een beetje ben afgehaakt. Sorry! Het bezoek aan de Xperience was wederom leuk. Zowel Peggy als ik waren allebei al een keer geweest, dat maakt zo'n bezoek misschien nog wel leuker omdat je nu precies weet wat je leuk vind en wat niet.. De tijd vloog om! Ik zou nog een keer heel graag met een groep bovenbouwers naar Beeld en Geluid willen gaan, of misschien is het makkelijker om beeld en geluid naar onze school te halen. Inspreken van journaals, namaken van reclame filmpjes, je uiten in een opkomst in een show..ik zie wel een paar mooie elementen die goed zijn op verschillende vlakken voor kinderen. Na een paar uur te hebben mogen spelen in de Xperience nog snel plassen (jahhaaa, dat heb ik dus echt gedaan voordat we weggingen) om daarna in de bus te stappen onderweg naar Brussel. Na een animerende rit naar Brussel snel opfrissen en een gezellige maaltijd genuttigd waarin ik veel heb geleerd over kruisbanden en hoe mooi duiken is. Daarna nog even Brussel onveilig gemaakt, gezellige kroeg gevonden, wat pintjes gedronken, om daarna moe en voldaan richting bedje te gaan.
De volgende ochtend gingen we naar Microsoft, STIC. STIC staat voor School Technology Innovation Center. Een mooie plek in centre Brussel waar we onthaald werden door Henk Lamers. Henk Lamers? Hmm, in de tijd dat de Bras nog een "aapjes kijken" school was heb ik Henk's naam regelmatig gehoord. Nog nooit live mee gesproken, dus wel veel over gehoord. Onze toenmalige directrice vertelde altijd vol lof over zijn ideeën. Henk werkt normaal in Nederland, maar is voor ons ook naar Brussel gekomen. Dank Henk! Henks binnenkomer was "vertel eens wat jij op 15 februari 2022 doet, hoe ziet jouw dag er uit?". Leuk zo'n binnenkomer want het maakt er meteen naar dat je verder moet kijken dan nu, en daar houd ik wel van. Ik zou zelf beginnen met het feliciteren van mijn schoonmoeder, ze is ook over 10 jaar jarig op 15 februari. Ik neem aan tegen die tijd ook met haar via een smartphone te communiceren. Ik kan het nu wel, nu zij nog :-). Ik weet niet of ik zelf tegen die tijd nog in het onderwijs werkzaam ben, of ik in iedergeval nog voor de klas sta. Onderwijs gerelateerd werk denk ik wel. Ik denk dat de scholen van 2022 ingericht zijn als een soort van werkplaatsen. Scholen die met hun tijd mee gaan voeren geen frontaal onderwijs meer, die tijd is echt voorbij. Kinderen gaan veel meer op onderzoek uit om lesstof eigen te maken. Ze gaan naar buiten toe om daar bewijsmaterialen te verzamelen. Komen dan weer naar school om in een presentatie (in de breedste zin van het woord)te laten zien wat hun leerpunten zijn geweest. Dit kunnen heel veel verschillende verwerkingen zijn. Voor welke verwerking je kiest heeft dan ook weer alles te maken met welke intelligentie je het meest vertrouwd voelt. Er zijn er immers diversen. Hier zal ik in mijn masterpiece ook op verder voort borduren. Dit zal overigens niet voor alle vakken kunnen hoor, er zijn nu eenmaal vaardigheden die er om vragen om ze met elkaar te oefenen, onder begeleiding van een leerkracht of een ander bevoegd iemand. Denk aan sociale omgangsvormen, maar ook schrijfles. Kunnen computeren en snel kunnen typen is een. Een leesbaar handschrift blijft belangrijk! Aan de hand van een prettige presentatie en een prettige spreker hebben we een paar leuke discussies gevoerd. Telkens realiseer ik me dan ook wel weer, eigenlijk zijn we op de Bras al heel ver, nu nog al die losse eindjes aan elkaar knopen! We zijn op de Bras erg goed in dingen bedenken, nu nog leren ze te borgen en er trots op zijn! Na de presentatie was het tijd voor actie, we kregen een rondleiding door de grote Microsoft speeltuin. Wat een mooie apparatuur! Van een groot tabloid waar met gemak vier kleuters op zouden kunnen werken (en het mooiste is.. ze kunnen er samen op werken!) tot de spelletjes met bewegingssensoren. De 3D-Tv waar ik via een goede vriend al kennis mee had gemaakt een paar jaar terug (hij werkte bij 3d Solutions in Eindhoven). Ik zou wel meer willen weten over "die grote TV tafel". Ik zou daar graag kinderen mee aan het werk willen zetten, om ze te observeren... Na een zalige lunch hebben we het nog gehad over verschillende handige snufjes die Microsoft ons biedt. Maak ik nu veel gebruik van Google Documenten en Picasa schijnt het met Sky Drive nog beter en makkelijker te kunnen. Ik kan hier nog niets over zeggen, moet ik eerst eens zelf gaan uitzoeken. Evenals alle andere snufjes, daar heb ik nog geen tijd voor gehad. Komt nog wel... Mijn hoofd zat ook gewoon heel vol op dat moment, er was zoveel om over na te denken, om een plekje te geven. De drang om verder te gaan met mijn masterpiece werd erg groot. Daardoor ook niet meer alles kunnen opnemen... ik ga zeker de presentatie van Henk Lamers nog eens verder bekijken. Na een gezellige rit waarin ik mijn tactiek op 31-tigen weer verder heb fine getuned kwamen we mooi op tijd aan in Leiden. 't was leuk en nuttig om mijn studiegenoten langer te kunnen spreken dan normaal. Ik heb het erg naar mijn zin gehad en een hoop denkstof meegenomen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten