vrijdag 6 januari 2012

opleidingdag 5, het digibord

Hmmm, een digibord in de klas. Daar hebben de anderen het over gehad deze dag. Ik niet, want ik was best een beetje ziekjes.

Gelukkig heb ik al wel een rijk verleden met digiborden. Ik ben begonnen op de Pabo met een smartboard, toen nog het nieuwste van het nieuwste. Heel bijzonder om te werken met vier verschillende kleuren pennen en dat als je met je vinger op het bord heen en weer ging je gewoon kon schrijven... Tssss... :-)

Inmiddels zijn we op de Bras een active board ervaring rijker (niet optimaal gebruik van gemaakt, want het was een mobiel bord en dat is heus niet handig neerzetten met installatie van beamer e.d.). Daarna kregen we een smartboard in één groep, nu wel vast. Hier heb ik regelmatig gebruik van gemaakt.

Samen met de ICT coordinator mocht ik een keus maken voor een bepaald bord wat in heel de school zou worden ingevoerd. Gekozen voor het Heutink bord, omdat het een hard board is, kinderen er met een pen op kunnen schrijven zonder dat het verspringd als je je hand er oplegt, mooi materiaal om mee te werken (getallenlijnen, bussommen, klokkijken, kralenrekjes om te rekenen) via Heutink zelf. Met dit bord werk ik nu al een paar jaar..
Ik gebruik het als bord om de lessen van de veilig leren lees assistent en wis wijz (rekenen) assistent te gebruiken, voor instructie momenten met materialen van heutink zelf, filmpjes projecteren ter ondersteuning van de lessen.
De kinderen mogen er niet altijd op omdat de pennen die er bij geleverd worden erg duur en kwetsbaar zijn. Het is fijn dat de pen dik genoeg is om vast te pakken voor ons, maar niet handig voor kleuterhandjes. Dit vind ik wel een zwaar min punt!
Ik zou de rol van het bord veel actiever willen laten zijn, kinderen mogen het gebruiken als ze het nodig hebben en beschikken ook over genoeg tools om het goed in te zetten. (idealen!)
Mijn collega's zijn heel divers onderwezen in digiborden, sommigen zijn al wel heel ver, anderen niet. Gebruiken het als tv scherm en weten amper wat je er allemaal mee kunt doen.
Ik zie het niet als roeping om hen te laten zien wat je er wel mee kunt, tenminste..niet als masterpeace. Ik wil best een workshop geven na schooltijd, ook wel twee....maar het is niet uitdagend genoeg voor mij om hun te coachen in dit onderdeel. Komt misschien nog wel...maar nu nog niet.

Ik heb wat informatie gelezen (in de andere blogjes) over de les die de anderen hebben gevolgd over dit onderwerp. Jammer dat ik er niet bij was, maar dank voor alle dingen die op papier zijn gezet! Het brengt me weer dichterbij mijn eind product.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten