vrijdag 6 januari 2012

Dag 6, Een Frisse blik werpen op mediawijsheid

Hoewel al weer een poosje geleden toch niet minder in mijn gedachten.. ik merk dat ik tijdens de schaarse momenten achter de televisie anders naar het beeld kijk. Is 't gemanipuleerd of is dit nu wel echt en puur? Kan ik het journaal echt vertrouwen of vertellen ze ook alleen maar wat ze willen vertellen? De les van Myrna Ligthart (zo enthousiast dat je er door mee gesleurd wil worden) vanuit de Frisse Blik schudde een hoop in me wakker.

We kregen aan het einde van de ochtend een opdracht mee waar we in duo's voor op stap moesten in de Leidsche Hogeschool, gewapend met een Ipod. Weer wat geleerd, nooit geweten dat je daar ook mee kunt opnemen, laat staan film kunt bewerken :-)
Mijn gelegenheids duo Ludo had een Ipad, dit maakte het filmen nog makkelijker... bijzondere ervaring, filmen met grootbeeld. In het begin was ik erg aan het hannessen met vingers in beeld e.d. Dit wil ik zeker nog wel een keer doen, want het filmen op zich was wel makkelijk!

We kregen een opdracht mee, breng het onderwerp saai in beeld. Was het toeval dat we stuitten op een student die heel mooi omschreef hoe hij een bepaald vak ervaarde..juist ja SAAI! Op zoek naar medestudenten die deze mening deelden. Nog wat momenten gefilmd in school zelf, lege gangen, saaie mensen... genoeg om een filmpje in elkaar te knustelen. We hadden alleen niet genoeg tijd om alles goed te knippen en plakken, dus ons doel was niet helemaal helder. Maar wel veel lol gehad!

[filmpje volgt nog, de link is niet meer beschikbaar]

's Middags keken we naar verschillende kijkperspectieven en hoe het je beeld kan veranderen:
Er zijn er drie te noemen:

Kikvorsperspectief
Ooghoogteperspectief
Vogelperspectief


Vorige week zonden ze op de BBC Shrek uit en ik realiseerde me dat ik niet alleen naar een mooie animatiefilm keek, maar dat ik alle perspectieven goed heb bekeken. Wat kun je een hoop bereiken door bijvoorbeeld een scene te filmen vanuit de ogen van Shrek zelf, gericht op een kleiner mannetje. Hoe anders zou dat effect zijn, hoe minder groots als je de camera zou plaatsen achter Shrek en hem alleen maar ziet buigen...
Hetzelfde met "Up". Er zitten een hoop mooie filmmomenten in deze scene. Hoe indrukwekkend kun je je karakter zelf maken door vanuit een ander perspectief te filmen.



In de klas zou ik kinderen dit misschien ook wel willen laten ervaren, wat is het effect van verschillende perspectieven. Of voor collega's die bijvoorbeeld moeite hebben met zich te verplaatsen in kinderen of op gelijk niveau te praten. Door te filmen uit verschillende perspectieven kun je goed laten zien wat het effect is van jouw gedrag. GEnoeg mogelijkehden!

Doordat ik zoveel mogelijkheden zie denk ik dat dit een van mijn specialisaties wordt!

1 opmerking:

  1. Prima verslag. Probeer alvast koppelingen te maken met je praktijk/specialisaties/masterpiece.

    BeantwoordenVerwijderen