donderdag 8 december 2011

En zo werd mijn masterpiece geboren

Tijdens mijn functioneringsgesprek op Basisschool de Bras werd het idee aangewakkerd. Er werd door mijn adjunct gevraagd hoe ik tegenover het aanvankelijk leesonderwijs sta zoals we het nu verzorgen op de Bras. Lekker veilig, Veilig Leren Lezen bij de hand en braaf volgen wat de methode verzoekt. Vier jaar geleden had ik deze veiligheid nodig want ik had zelf nog niet genoeg know how om een goede lees leerlijn neer te zetten voor deze kinderen. En waarom ook eigenlijk iets aanpassen als je merkt dat heel veel kinderen er goed mee leren lezen en schrijven?
Op 't moment van het stellen van deze vraag werd er een hoop in me wakker geschud. Laatjes met ideeën werden opengetrokken, deksels van dozen afgerukt..stoffige plannen van een paar jaar terug kwamen weer bovendrijven. Ow ja...dat vind ik leuk he, onderwijs ontwerpen....
Tijdens het gesprek wel een paar "eisen" gesteld. Prima om een nieuw plan te maken, te onderzoeken of het mogelijk is, maar ik wil er wel tijd voor krijgen. Geen oude fouten meer gaan maken!
Geïnspireerd door dit plezierige gesprek werd mijn Masterpiece in eens heel duidelijk... ik ga mijn opleiding combineren met iets leuks, onderwijs ontwerpen. En zo komt toch het een bij het ander terug en is het cirkeltje straks weer rond. (mijn afstudeeronderwerp voor de Pabo bestond uit het ontwerpen van vernieuwend onderwijs voor de methode "de Grote reis, toen een nieuwe methode met dia's als multimediale middelen.lol!)
Mijn afstudeeronderwerp zal nu bestaan uit het onderzoek naar een nieuw in te zetten leeslijn op de Bras die beter past binnen ons concept. Misschien wel gebruik makend van OGO onderwijs, dus thematisch werken met veel functioneel schrijven en lezen vanuit de kinderen.
Verschil? Het startniveau ligt anders, de begeleiders zijn andere mensen, want inmiddels zijn we bijna 10 jaar verder. Nou ja..toch niet helemaal...

Tijdens de info middag over Masterpieces nog gesproken met Koos over waar voor mij het uitdagende zou komen. Iets verder gaand dan bijvoorbeeld een digitale camera mee naar huis laten nemen. Leuke ideeen op gedaan met bijvoorbeeld verhalend ontwerpen. Maar of dit nu zo praktisch is om je eigen leesonderwijs continue in een verhalend ontwerp te stoppen? Ik denk dat ik dan zelf ook ga geloven dat de wereld die we met de kinderen creëren een echte wereld is. Minder goed plan, leuk voor even, niet voor een heel aanvankelijk lezen leven!
Het gesprek daarna met Annelies bood wat meer duidelijkheid, ik weet wel waarom ze coach is geworden :-)! Ook fijn trouwens om te spreken met iemand over ons onderwijstype zonder dat ik eerst moet uitleggen hoe we werken en waarom op deze manier. Gelijk op een lijn.. Ze goot mijn vragen en inleiding in een "mooi stukkie" en zie hier.. mijn blog over mijn masterpiece. Ik ga de komende weken graven in mijn dozen en potjes in mijn hoofd. Er zal een hoop stof in mijn hoofd opwaaien, maar uiteindelijk zal er een mooie onderzoeksvraag uitrollen waar ik nog wel een poosje mee zoet ben.
Maar het belangrijkste daarvan vind ik... ik ruik weer een onderwijsinhoudelijke uitdaging en klaarblijkelijk heb ik die een poosje gemist!

1 opmerking:

  1. Fijn te lezen dat je enthousiast bent over het gekozen onderwerp. Ik ben benieuwd hoe je dit wilt koppelen aan de specialisaties. We gaan het er over hebben!

    BeantwoordenVerwijderen