zaterdag 7 april 2012

deze les biedt perspectief!

Ik heb een filmpje in elkaar gezet waarvan ik verwacht dat de oudste kinderen uit mijn groep (groep 3) en de slimme kinderen van groep 2 mee aan de slag kunnen. De daadwerkelijke les ga ik na Pasen geven, maar het plan kan ik alvast wel verklappen.
In de kring liggen twee brillen, een blauwe (voor vogelperspectief) en een groene (kikkerperspectief). Voor jongere kinderen moet je het zo echt mogelijk maken, ze moeten zich kunnen inleven. Daarom heb ik gekozen voor deze speelse aanpak. Wanneer de kinderen de groene bril ophebben kijken ze door de ogen van een kikker, met de andere bril... juist!
We bekijken de klas vanuit onze brillen, hoe ziet het er eigenlijk uit als je die brillen op hebt? Ziet het er dan ook anders uit? Nadat ze dat hebben verwoord en we er over hebben gepraat krijgen de kinderen een filmpje te zien waarin nogmaals wordt uitgelegd wat nu het verschil is tussen kikker en vogel perspectief.

Ik maak gebruik in het filmpje van twee plaatjes die ook de kikker en de vogel verbeelden en de kinderen al eerder hebben gezien op de bril. Ik hoop dat ze hiermee de link gaan leggen naar de twee perspectieven. Deze plaatjes zullen ook weer terug komen bij de digibord les die later nog aan bod zal komen.

Aan het einde van het filmpje staat een opdracht beschreven voor de kinderen. Ze gaan zelf foto's maken met de camera met een bepaalde bril op. Ik ben benieuwd naar de uitkomst van deze les! Ik was in het begin een beetje sceptisch want hoe kon ik nu aan oudste kleuters en groep 3 het verschil uitleggen. Ik denk dat ik door het op deze manier aan te bieden wel een gulden middenweg heb gevonden.









2 opmerkingen:

  1. Prima opzet! Het zou nog sterker worden als je de beelden met een voice-over ondersteund. Beeldend zou ik o.a. niet voor de video van de legerparade kiezen, omdat het niet aansluit op hun belevingswereld. Heb je ze daarna ook met een camera foto's laten maken als kikker en als vogel?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yep, er zijn diverse kinderen de school rond geweest met Camera om foto's te maken. Deze moeten nog verwerkt worden voor deze plek. Ik maak daarmee weer een les op het HD bord (schuif 't naar de goede plek) en een ppoint les, klik op 't juiste beeld. Ik was ook van plan om de foto's voor mijn storyboard te laten maken uit kikkerperspectief door de kinderen. Hihi, en of er wat mee gebeurd!

    BeantwoordenVerwijderen